گفتگو با عبدالغفار گلدی نژاد استاد موسیقی محلی ترکمن و پدر اوغلان بخشی. ترکمن سسی
این روش تا به امروز بی شک موثرترین روش پیشبرد موسیقی بوده است.هر وقت خوشبین بودیم، هر وقت قابلیت پذیرش همدیگر را داشتیم، وهر وقت توانستیم زیبایی های همدیگر را ببینیم، اتفاق خوبی در جامعه ما رخ خواهد داد.
ماهیچ وقت تحت تاثیر شهرت ، قابلیت و موقعیت خود قرار نگرفتیم و خیلی از موارد و خصوصیات مشترکی میان ما (پسرانم جیحون و محمدگلدی ) و عظیم بردی گوگ وجود دارد که ما را به هم نزدیکتر می کند.
استاد عظیم بردی گوکی را بی شک اکثر هنرمندان می شناسند. ایشان علاوه بر خصوصیاتی که بر شمردم ، یکی از پرتلاش ترین و با ذوق ترین و نیز یکی از معروف ترین هنرمندان منطقه در رشته مینیاتور،نقاشی، و خطاطی می باشد.
بنده شاهد بودم مشتاقان اثر ایشان را اکثرا مسئولین بلند پایه کشور ترکیه و هنرمندان بنام خریداری می کردند. و یاد آوری می کنم ایشان گذشته از حرفه ای که ذکر کردم، به موسیقی علاقه خاصي دارند که در این زمینه ابتكار و خلاقیت سرشاري نیز دارند.
یادم هست که ایشان از کودکی به خوانندگی و نوازندگی دوتار علاقه مند بودند. زماني ما در مراسمی اجراي برنامه داشتیم به شدت علاقه نشان می داد که یاد بگیرد (فکر کنم عظیم چند سال از من کوچک تر باشد ) ولی ندیدم حضورا از کسی یاد گرفته باشد.
با مرحوم استاد منصور صبوحی (روحش شاد باشد) رفت و آمد داشت و استاد بایلی تکه را خیلی قبول دارد.
و نمونه خلاقیت ایشان همین آهنگ باکلام قره گوزلیم می باشد ،که کلام و آهنگ از خود ایشان می باشد. یکی ازخصوصیات بسیار پسندیده ای که من در ایشان سراغ دارم بی ادعا بودن و فروتني و صبوری بیش از اندازه می باشد، که به هر کسی که با ایشان در ارتباط باشد تاثیرات مثبتی می گذارد.
معمولا در آهنگهای باکلام ابتدا سازنده آهنگ پس از ساختن آهنگی که شاید فعلا کامل نشده باشد، اگرخود ،شعری در خور این آهنگ نسروده باشد از شاعری که ترانه می سراید و قبولش دارد کمک می گیرد ولی در این آهنگ چنین اتفاقی نیفتاد، چون شعراین آهنگ نیزازخودایشان است .
اما تنظیم یک آهنگ که البته خود سازنده آهنگ در نظر می گرد که چه کسی باشد (..معمولا نوازنده ای که از نظر احساسی و فکری به آهنگساز نزدیک باشد)، وسپس نوازنده یا نوازندگانی که باید به اجرای اثر در استودیو بپردازند را انتخاب میکند، سپس آهنگساز با یکی از هنرمندان عرصه موسیقی که ترجیحا از دوستان اهنگساز یا تنظیم کننده است به عنوان ناظر ضبط که باید به چیدمان صدای سازها و صدای خواننده با ترتیبی دلنشین که اصطلاحا به این کار میکس می گویند بپردازد البته بارسنگین مواردی که قید شد به دوش محمدگلدی که خواننده آهنگ نیز می باشد بود. و به این ترتیب یک آهنگ باکلام دلنشین (مانند قره گوزلیم) ساخته می شود.
در پايان از دوست بسیار گرامی و فعال در عرصه هنر و اطلاع رساني، عاشر محمد رئوفی که همیشه و درهمه حال معرف و مشوق هنرمندان بوده و می باشد تشكر مي نمايم.