گفت‌وگویی صریح با ابتکار درباره وضعیت خوزستان.ایسنا

گفت‌وگویی صریح با ابتکار درباره وضعیت خوزستان

ابتکار رییس محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کارهای انجام‌شده و برنامه‌های فعلی و آتی دولت برای حل مشکلات زیست‌محیطی خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «شرق» می‌نویسد: چرا هیچ کاری نمی‌کنید؟ پس ابتکارتان کجاست؟ چرا گرد و غبار فقط در کشور ما می‌آید؟ تمامش حرف و حرف، پس نتیجه کو؟ چرا گرد و غبارها تمام نمی‌شود؟ چرا خوزستان را فراموش کرده‌اید؟ هیچ‌کس به فکر خوزستان نیست و... . اینها و سؤالاتی دیگر بخشی از اصلی‌ترین دغدغه‌های منتقدان و مخالفان سازمان محیط زیست در زمینه گرد و غبارهای خوزستان است. با رصد بسیاری از نظرات و مطالب منتشر‌شده در رسانه‌ها - چه بخش اخبار و چه بخش نظرات مردمی- و همچنین شبکه‌های اجتماعی، بیشترین موضوعاتی که هرازگاه با داغ‌شدن موضوع گردوغبارها مطرح می‌شود، سؤالات و انتقاداتی از این جنس است.

ادامه نوشته

فراستی: شما الان داری من را نصیحت می‌کنی؟   ایسنا

فراستی: شما الان داری من را نصیحت می‌کنی؟

«منتقدی به جای نقد علمی از کلمات زشت و سخیف استفاده می‌کند و اهالی سینما هم با همان ادبیات جواب او را می‌دهند و چنین به نظر می‌رسد اگر این جنگ و دعوا ادامه یابد جایی برای نقد باقی نمی‌ماند و آنچه در بین عموم مردم از بین می‌رود احترام به سینما، سینماگران، منتقدان و نویسندگان حوزه سینماست.»

به گزارش ایسنا، جام‌جم آنلاین نوشت: «سینمای ایران حال و روز خوبی ندارد. جشنواره فیلم فجر امسال با هزار اما و اگر به پایان رسید و بیشتر فیلم‌هایی که در بخش مسابقه به نمایش درآمد، آن‌ چیزی نبود که بتواند باعث امیدواری به ارتقای سینمای ایران شود. اما آن چه به نظر می‌رسد، در ایام بعد از جشنواره دارد ضربه نهایی را به بدنه نحیف این سینما وارد می‌کند، فحاشی و توهین است که به ادبیات نقد وارد شده و مسیر نقادی را که می‌تواند برای سینما سازنده باشد، منحرف کرده است.

ادامه نوشته

انتقاد شدید سینماگران از برنامه تخریبیِ تلویزیون. ایسنا

انتقاد شدید سینماگران از برنامه تخریبیِ تلویزیون

برنامه هفت

روز گذشته، پرویز پرستویی، حمید فرخ نژاد و محسن تنابنده، در مطالبی جداگانه مسعود فراستی و بهروز افخمی را آماج انتقاد قرار دادند؛ دو نفری که رویکردشان در برنامه تلویزیونی «هفت» با موضوع بررسی سینمای ایران، صدای خیلی‌ها را درآورده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «ایران» با اشاره به بخش‌هایی از گفت‌وگوی دیروز ایسنا با حجت الله ایوبی - رئیس سازمان سینمایی - نوشته است: «همانند هر سال بعد از جشنواره، جلسه‌ای با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم. در این جلسه سؤالاتی برای نمایندگان مطرح بود که توسط یکی از برنامه‌های تلویزیون ایجاد شده است. درباره مسأله دوتابعیتی داورها سؤال شد که بنده از نمایندگان کمیسیون فرهنگی پرسیدم چطور وقتی در جشنواره‌ای مثل «مقاومت» داورانی خارجی که نه مسلمان هستند، نه ایرانی و نه می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند می‌آوریم اتفاقی خوب است، اما سینماگرانی که تابعیت ایرانی دارند، مسلمان هستند، به ایران عِرق دارند، مورد بحث و سؤال است؟! سؤال دیگری که برای برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مطرح بود این بود که آیا قبل از اکران فیلم‌ها می‌توانند آنها را بازبینی کنند، که من با این موضوع مخالفت کردم و اعلام کردم این امری غیرقانونی است. درخواست دیگر نمایندگان کمیسیون فرهنگی این بود که در شورای پروانه‌ نمایش حضور داشته باشند اما بنده همانند دو، سه سال قبل به آنها گفتم این کار مبنای قانونی ندارد و ما استقلال قوا را از یکدیگر پذیرفته‌ایم. شورای پروانه‌ نمایش عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری برای اکران فیلم‌هاست و قرار نیست هیچ کسی خارج از این شورا در نمایش یا صدور مجوز فیلم‌های سینمایی اعمال‌نظر کند.» (خلاصه‌ای از گفت وگوی ایسنا با حجت الله ایوبی)

ادامه نوشته

جنگ به روایت احمد محمود. انسان شناسی و فرهنگ

جنگ به روایت احمد محمود

 نشریه کرگدن

خبرهاي راديو عادي است

کاوه فولادي‌نسب 

جنگ براي بسياري از نويسنده‌هاي بزرگ دنيا منبع الهام بوده و هرچه باشد اين هم نظري است که: «در مرکز رمان‌هاي بزرگ هميشه يا جنگ حضور دارد يا عشق.» در ايران ما هم نويسنده‌هاي زيادي از اعاظم قدما تا جوان‌ترها و تازه‌کارها با الهام از جنگ تحميلي هشت‌ساله دست به خلق آثار داستاني زده‌اند و هنوز هم مي‌زنند؛ گرچه کم‌کمک نسلي از نويسنده‌ها دارند وارد بازار ادبي مي‌شوند که هيچ خاطره و يادگاري از جنگ ندارند و متولد سال‌هاي بعد از امضاي قطع‌نامه صلح هستند. در کلي‌ترين تقسيم‌بندي، آثار مربوط به ادبيات جنگ هشت‌ساله ايران و عراق را مي‌توان به دو گروه تقسيم کرد. گروه اول آن‌هايي هستند که به «دفاع مقدس» مي‌پردازند و هدفشان بيشتر به تصوير کشيدن رشادت‌هاي نيروهاي خودي و جنايت‌هاي دشمن غاصب است و گروه دوم آن‌هايي هستند که مفهوم «جنگ» را به ‌عنوان پديده‌اي شوم و خانمان‌برانداز در کانون تمرکزشان قرار مي‌دهند، به خصلت‌هاي فرازماني و فرامکاني آن مي‌پردازند و خيلي تلاشي براي نزديک شدن به نگاه رسمي نمي‌کنند. 

ادامه نوشته

آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقى در آستانه عید نوروز . انسان شناسی و فرهنگ

آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقى در آستانه عید نوروز 

حمیده محمدزاده


در فرهنگ و سنن هر قوم و ملتی، روزهایی وجود دارد که ریشه تاریخی و فرهنگی داشته و جلوه‌ای از باورهایی است که حتی با مقدسات دینی و مذهبی آنها پیش رفته و هویت فرهنگی و تاریخی آن جامعه را به نمایش گذاشته است. یکی از این روزها مربوط به سال نو خورشیدی است که یکی از شایع‌ترین آیین‌های جهانی است و کم‌تر تمدنی را خواهیم یافت تا از آن تهی باشد. هر قومی بر اساس تاریخ، فرهنگ و مذهب خود آغاز سال نو را در قالب برپایی مراسم و جشن‌های ملی و مذهبی پاس می‌دارد. عید نوروز و جشن‌های سال نو ما ایرانیان با برخورداری از یک فرهنگ و تاریخ اصیل و طولانی همچنین مصادف بودن آن با حیات هستی و جان گرفتن مجدد زمین، از امتیاز خاصی برخوردار بوده و آن را از اعیاد مربوط به سال نوی اقوام و ملل دیگر متمایز ساخته است.
جشن های استقبال سال نو 
ادامه نوشته

خائن به قوم یهود. انسان شناسی و فرهنگ

خائن به قوم یهود


مرجان یشیایی 

آیزاک باشویس سینگر   برگردان   مژده دقیقی 

داستانی از آیزاک باشویس سینگر (91-1903) داستان نویس و نمایش نامه نویس آمریکایی یهودی لهستانی الاصل که امجموعه داستانهایی از او به نام "یک مهمانی یک رقص" ترجمه خانم مژده دقیقی به وسیله انتشار نیلوفر به بازار کتاب آمده و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است . داستان خائن به قوم یهود ازمجموعه داستانهای این کتاب انتخاب شده . اکثر داستان ها و نمایشنامه های سینگر درباره زندگی یهودیان در لهستان اوایل قرن20 است و تا آخرین سال‌های زندگی بیشتر کتاب هایش را به زبان یدیش ،زبان یهودیان غرب اروپا مخلوطی از زبان عبری و روسی و آلمانی، می نوشت.

ادامه نوشته

وضعیت أسف‌بار گنجینه موزه هنرهای معاصر.ایسنا

وضعیت أسف‌بار گنجینه موزه هنرهای معاصر

چند خطی که در ادامه می‌آید، به اندازه‌ای هولناک است که من چه در جایگاه یک روزنامه‌نگار و چه در جایگاه یک مخاطب، از نوشتنِ آن شرم دارم اما دریغ و درد که برخی واقعیت‌ها را اگر نبینیم و درباره آن ننویسیم، نه پیشِ وجدان و نه نزدِ رسالت حرفه‌ای جایی برای توجیه‌گری باقی نمی‌ماند.

به گزارش ایسنا، پژمان موسوی در مطلبی با عنوان «فلاکتِ یک گنجینه»، پس از این مقدمه در روزنامه «ایران» آورده است: حتماً در طول ماه‌های گذشته بواسطه اخباری که مبنی بر نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین آلمان منتشر شده است، از این گنجینه و اهمیتِ آن تا حدودی خوانده و شنیده‌اید؛ رویدادی که بنیاد میراث فرهنگی پروس، که مدیریت موزه‌های اصلی برلین را به عهده دارد بانی آن بود و چندی پیش با افتخار اعلام کرده بود که «براساس توافق با موزه هنرهای معاصر تهران این گنجینه هنر مدرن، ماه دسامبر تا فوریه، در پایتخت آلمان به نمایش گذاشته می‌شود.»

ادامه نوشته

نخستین نگارخانه خصوصی غرب کشور در سنندج گشایش یافت. ایسنا

نخستین نگارخانه خصوصی غرب کشور در سنندج گشایش یافت

46424.JPG

‌نخستین نگارخانه خصوصی غرب کشور با عنوان گالری هنری دیار، شامگاه یک شنبه در سنندج گشایش یافت.

به گزارش ایسنا،‌ نخستین نگارخانه خصوصی غرب کشور با عنوان گالری هنری «دیار» که توسط «حسن انجمن» یکی از اساتید خوشنویسی کردستان در سنندج احداث شده است، شامگاه یک شنبه(1 اسفند) با حضور مسئولان استانی گشایش یافت.

«حسن انجمن» سازنده این مجموعه، در آیین گشایش گالری دیار، اظهار کرد: گالری یا نگارخانه مکانی برای نمایش و عرضه آثار هنرمندان اعم از خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، سفال، کاریکاتور و هر آنچه در زیرمجموعه هنرهای تجسمی توسط افراد حقیقی و حقوقی است.

وی افزود: هدف نهایی در این مجموعه تلاش برای ارتقای سطح سواد هنری افراد و رشد و آگاه سازی مردم از تمام اقشار و آشنایی با آثار و استعدادهای هنری این دیار است تا بتوان از این طریق حداقل حمایت را برای شکوفایی و رشد هنر در استان فراهم کرد.

ادامه نوشته

دردِدل «عاشور گِلدی» با خبرنگار ایسنا  گاو شیرده را دادم و دوتار خریدم.ایسنا

دردِدل «عاشور گِلدی» با خبرنگار ایسنا  .   گاو شیرده را دادم و دوتار خریدم

عاشور گلدی گرکزی

خاطراتش را با دوتارش مرور می‌کند و همان‌طور که صحبت می‌کند، گاهی هم دستش روی سیم‌های سازش می‌رود و می‌نوازد. گاهی گله می‌کند و گاهی هم از خاطرات خوبش‌ می‌گوید.

خودش را با نام «عاشور گِلدی» به خبرنگار ایسنا معرفی می‌کند و می‌گوید: گِلدی به معنای آمدن است، چون در عاشورا به دنیا آمدم، اسمم را «عاشور گِلدی» گذاشتند. فامیلی‌ام برزین است، اما همه من را با فامیلی «گرکزی» می‌شناسند. در ۱۵ کیلومتری روستای گرکز از توابع شهرستان کلاله در استان گلستان زندگی می‌کنم. خانه‌ای گِلی داشتیم و بعدها خانه دیگری درست کردیم. شش برادر و یک خواهر دارم. یکی از برادرهایم عمرش را به شما داده است. پدرم هم از دنیا رفته است، اما مادرم ۹۶ سال دارد و من اولین فرزندش هستم. مادرم می‌گوید اگر فقط صدای تو را بشنوم، همه‌ی دنیا مال من است.

ادامه نوشته

درس‌های سیاسیِ یك رخداد غیرسیاسی. ایسنا

درس‌های سیاسیِ یك رخداد غیرسیاسی

عبدالکریم حسین زاده

«پیروزی تیم کشتی ایران در مسابقات جهانی اخیر پیام متفاوتی برای ما دارد؛ یکی اینکه بیایید فارغ از این چندوچون‌های روزگاران به موضوع میهن بنگریم. هر جا که غیرسیاسی دیدیم، موفق شدیم، هر جا فارغ از مرزهای قومیتی، ملی نگاه کردیم، سربلند شدیم و پیروز. به‌کارگیری همه ایرانیان در هر شهر و روستا و گوشه‌ای از ایران حلقه گمشده ماست.»

به گزارش ایسنا، عبدالکریم حسین‌زاده - نماینده نقده و اشنویه - در یادداشتی در روزنامه «شرق» آورده است: در کرمانشاه، بخشی از سرزمینمان، ایران به مصاف تیم ملی آمریکا رفت، با تأکید بر اینکه ورزش را باید غیرسیاسی دید اما چه باید کرد که جهان معاصر همه‌چیز را سیاسی کرده است، حتی سفر ساده شهروندی به کشوری دیگر را، چه رسد به سفر تیم ملی کشور آمریکا به ایران.

ادامه نوشته

رونمایی از پیام‌رسان ایرانی«بله». ایسنا

رونمایی از پیام‌رسان ایرانی«بله»

بله

نخستین پیام‌رسان گفت‌وگو وپرداخت ایرانی، با هدف تجربه راحتی کاربران و استفاده‌کنندگان داخلی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، رونمایی شد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، این شبکه اجتماعی در لحظه و سریع، هم امکان گفت‌وگو و ارتباط را برای کاربران خود فراهم می‌کند و هم امکانات مالی خوبی در اختیار آنها می‌گذارد.

دانشجویان نخبه ایرانی در اقدامی تازه، موفق به طراحی و رونمایی از پیام‌رسانی شدند که علاوه بر تمام امکانات یک پیام‌رسان کامل (درحوزه گفت‌وگو و ارتباط)، امکانات مالی قابل توجهی نیز دارد.

ادامه نوشته

برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی معرفی شدند. ایسنا

برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی معرفی شدند

جشنواره قصه گویی

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش‌های ملی، بین‌الملل و مقاله‌نویسی معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش ملی،  بین‌الملل و مقاله از سوی داوران هر بخش انتخاب و در مراسم پایانی این دوره از جشنواره که اول اسفند برگزار شد معرفی و تقدیر شدند.

علی کاشفی خوانساری، علی خانجانی و محمد سیمزاری داوری آثار ارائه‌شده در بخش ملی را بر عهده داشتند. بخش ملی خود شامل بخش‌های پدربزرگ و مادربزرگ، رضوی، نوجوان، آزاد، فراگیر و ملی بود.

در بخش پدربزرگ و مادربزرگ، هیات داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان را به عنوان رتبه نخست معرفی نکرد.  سیدهفاطمه سیدرضایی از استان قزوین برای  قصه «کرعمو» و  مرتضی دهقان از استان فارس برای قصه «بخت بد» به‌طور مشترک رتبه دوم را کسب کردند. همچنین جایزه رتبه سوم به‌طور مشترک به فاطمه موسوی از استان البرز برای قصه «گل گیس» و نعیمه جدی از استان یزد برای قصه «نخودی» اختصاص یافت.

ادامه نوشته

«تغییر اقلیم» و «بی‌توجهی به مدیریت ریسک»؛ دو عامل اصلی تخریب آب‌بند محمدآباد. ایسنا

«تغییر اقلیم» و «بی‌توجهی به مدیریت ریسک»؛ دو عامل اصلی تخریب آب‌بند محمدآباد

بارش بارن و ابگرفتگی معابر در شیراز‎

آب‌بند خاکی محمدآباد جهرم روز جمعه به دلیل شدت بارش‌ها تخریب شد که به باور کارشناسان و محققان کشور این حادثه به دلیل عدم توجه به پیش‌بینی‌ها و مدیریت ریسک بوده است.

به گزارش ایسنا، در ساعت 12 و 14 دقیقه روز جمعه، 299 بهمن خبرهایی که در ابتدا شایعه خوانده شد، در خصوص شکسته‌شدن آب‌بند خاکی محمدآباد منتشر شد که در نهایت در ساعت 17 و 33 دقیقه تایید شد این سد خاکی بر اثر بارش‌های گسترده شکسته شده است.

سدها دیوارهای محکمی هستند که به منظور مهار کردن و یا تغییر مسیر آب در عرض دره یا میان دو کوه و در مسیر رود ایجاد می‌شوند.

در سدهای خاکی، آنچه که جلوی آب را می‌گیرد، یک هسته نسبتا نازک رُسی است. خاک رُس این خاصیت را دارد که با مرطوب شدن، به عایق خوبی برای نفوذ آب تبدیل می‌شود. بجز هسته رُسی، مابقی حجم سد را سنگ و خاک غیر محلول در آب تشکیل می‌دهد. آب‌بند محمدآباد جهرم که بر اثر شدت بارش روز جمعه شکسته شد، از نوع سدهای خاکی بوده است.

دو سامانه بارشی از شامگاه یکشنبه، 24 بهمن ماه هوای استان فارس را تحت تاثیر قرار داده بود؛ به گونه‌ای که میزان بارش در برخی مناطق جنوبی این استان به مدت 5 شبانه‌روز 400 میلی‌متر باران گزارش شده است.

ادامه نوشته